Молитвы и акафист новомученикам и исповедникам российским. Молитвы святым Молитвы святым на некоторые случаи жизни

Святии новомученицы и исповедницы Церкве Российския, услышите усердную мольбу нашу! Вемы, яко нецыи от вас, еще отроцы суще, послушающе о древлих страстотерпцех, в сердце своем помыслиша, колико прелюбезно и доброхвально есть таковым подражати, ихже ни муки, ни смерть не разлучиша от любве Божия.
Благо же вам, яко последовали есте вере и терпению тех, о нихже слышасте и ихже возлюбисте. А понеже на всякое время возможно есть найти на ны испытанием нечаянным, испросите от Господа нам мужества дар, иже толико благопотребен есть в житии человечестем. Вся концы отечества нашего страданьми своими освятивший, яко общий за вся ны молитвенницы, умолите Бога, избавити люди Своя от ига, ужаснейшаго паче всякаго инаго. И да отпустится нам и всему роду нашему грех, на народе российском тяготеющий: убиение царя, помазанника Божия, святителей же и пастырей с паствою, и страдания исповедников, и осквернение святынь наших. Да упразднятся расколы в Церкве нашей, да будут вей едино и да изведет Господь на жатву делатели Своя, сиесть да не оскудевает Церковь пастырьми добрыми, иже имут просвещати светом истинныя веры столь великое множество людей, вере ненаученных, или от веры отвратившихся. Недостойни есмы милости Божия, обаче страданий ради ваших Христос Бог наш да ущедрит и помилует всех нас, в помощь вас призывающих. Мы же Ему, Спасителю нашему, со Отцем и со Святым Духом сокрушение о гресех и благодарение за вся всегда да приносим, славяще Его во веки веков. Аминь.

Молитва иная

О, святии Новомученицы и Исповедницы Российстии: Святителие и пастырие Церкве Христовы, Царственнии Страстотерпцы, благовернии князие и княгини, доблии воини, монаси и мирстии, благочестивии мужие и жены, во всяцем возрасте и сословии за Христа пострадавшии, верность Ему даже до смерти свидетельствовавшии и венец жизни от Него приявшии! Вы во дни гонения лютаго, землю нашу от безбожных постигшаго, на судищах, в заточениих и пропастех земных, в горьких работах и всяких скорбных обстояниих образ терпения и непостыднаго упования мужественне явили есте. Ныне же, в раи сладости наслаждающеся, пред Престолом Божиим во славе предстоите и присно хвалу и ходатайство со Ангелы и всеми святыми Триединому Богу возносите. Сего ради мы, недостойнии, молим вас, святии сродницы наши: не забудите земнаго отечества вашего, грехом каинова братоубийства, поруганием святынь, безбожием и нашими беззаконии отягченнаго. Умолите Господа Сил, да утвердит Церковь Свою непоколебиму в мире сем многомятежнем и лукавом; да возродит в земли нашей дух братолюбия и мира; да паки будем мы царское священие, род Божий, избранный и святый, присно с вами славящий Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

Тропарь новомученикам и исповедникам Российским

Тропарь, глас 4-й:

Цвети Российскаго луга духовнаго
в годину лютых гонений дивно процветшии
новомученицы и исповедницы безчислении:
святителие, царственнии страстотерпцы и пастырие,
монаси и мирстии, мужие, жены же и дети,
добрый плод в терпении Христу принесшии,
молитеся Ему, яко Насадителю вашему,
да избавит люди Своя от безбожных и злых,
да утверждается же Церковь Русская
кровьми и страдании вашими
во спасение душ наших.

Кондак, глас 2-й:

Новии страстотерпцы российстии,
исповеднически поприще земное претекшии,
страданьми дерзновение приимшии,
молитеся Христу, вас укрепившему,
да и мы, егда найдет на ны испытания час,
мужества дар Божий восприимем.

Яко ни скорбь, ни теснота, ни смерть,
от любве Божия разлучити вас не возмогоша.

День Святых Царских Новомучеников

Тропарь, глас 5-й:

Царствия земнаго лишение,
узы и страдания многоразличныя,
кротко претерпел еси,
свидетельствовав о Христе даже до смерти от богоборцев,
страстотерпче великий Боговенчанный царю Николае,
сего ради мученическим венцем на небесех
венча тя с царицею, и чады, и слуги твоими Христос Бог,
Егоже моли помиловати страну Российскую,
и спасти души наша.

Кондак, глас 6-й:

Надежда царя мученика с царицею, и чады, и слуги укрепи,
и к Твоей любви окрыли, будущий им покой предвозвестивши,
тех молитвами, Господи, помилуй нас.

Праздник Всех святых в земле Российской просиявших

Память Всех Святых в Земле Российской просиявших празднуется во второе воскресенье после Святой Троицы (Пятидесятницы), то есть 64 дня после Пасхи (между 24 мая/6 июня и 27июня/10 июля). Праздник всегда бывает во время Петрова поста (Апостольского поста); который между 17/30 мая и 20 июня/11 июля. Этот праздник включает новопрославленных Святых Новомучеников и Исповедников Российских.

Тропарь, глас 4

Днесь радостно ликует Церковь Русская, прославляющи новомученики и исповедники своя: святители и иереи, царственныя страстотерпцы, благоверныя князи и княгини, преподобныя мужи и жены и вся православныя христианы, во дни гонения безбожнаго жизнь свою за веру во Христа положившия и кровьми истину соблюдшия. Тех предстательством, долготерпеливе Господи, страну нашу в Православии сохрани до скончания века.

Кондак, глас 3

Днесь новомученицы Российстии в ризах белых предстоят Агнцу Божию и со Ангелы песнь победную воспевают Богу: благословение, и слава, и премудрость, и хвала, и честь, и сила, и крепость нашему Богу во веки веков. Аминь.

МОЛИТВА НОВОМУЧЕНИКАМ И ИСПОВЕДНИКАМ РОССИЙСКИМ

О, святии новомученицы и исповедницы Российстии: святителие и пастырие Церкве Христовы, царственнии страстотерпцы, благовернии князие и княгини, доблии воини, монаси и мирстии, благочестивии мужие и жены, во всяцем возрасте и сословии за Христа пострадавшии, верность Ему даже до смерти свидетельствовавшии и венец жизни от Него приявшии!

Вы во дни гонения лютаго, землю нашу от безбожных постигшаго, на судищах, в заточениих и пропастех земных, в горьких работах и всяких скорбных обстояниих образ терпения и непостыднаго упования мужественне явили есте. Ныне же, в раи сладости наслаждающеся, пред Престолом Божиим во славе предстоите и присно хвалу и ходатайство со Ангелы и всеми святыми Триединому Богу возносите.

Сего ради мы, недостойнии, молим вас, святии сродницы наши: не забудите земнаго отечества вашего, грехом каинова братоубийства, поруганием святынь, безбожием и нашими беззаконии отягченнаго. Умолите Господа Сил, да утвердит Церковь Свою непоколебиму в мире сем многомятежнем и лукавом; да возродит в земли нашей дух братолюбия и мира; да паки будем мы царское священие, род Божий, избранный и святый, присно с вами славящий Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков.

АКАФИСТ НОВОМУЧЕНИКАМ И ИСПОВЕДНИКАМ ЦЕРКВИ РУССКОЙ

Кондак 1

Икос 1









Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 2

Видя отечество наше в бедах и скорбех сущее, святителю отче Тихоне, богоизбранный патриарше земли нашея, призывал еси верная чада Церкве Российския за Христа и веру Православную мужественне стояти. Сам же, по вся дни умирая за паству твою, исповедник непоколебимый явился еси, воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом Божественным просвещаемь, святителю отче Тихоне, Церковь Русскую мудре управил еси, и, безбожныя гонители обличая, паству твою подвиги новомучеников почитати призывал еси. Сего ради вопием тебе сице:Радуйся, первосвятителей Московских благодатный преемниче;
Радуйся, Земли Русския великий печальниче.
Радуйся, апостольских преданий усердный хранителю;
Радуйся, сокровищ Православныя веры благоговейный блюстителю.
Радуйся, благодать Духа Святаго в сердце присно имевый;
Радуйся, разделения церковная любовию врачевавый.
Радуйся, заточение и поругания мужественне претерпевый;
Радуйся, крестный путь с паствою твоею прошедый.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 3

Силою, данною вам свыше, страстотерпцы славнии, царю Николае и царице Александро, царевичу Алексие и царевны Ольго, Татиано, Марие и Анастасие, лишение царства и славы земныя со смирением восприяли есте. Страданием же вольным даже до смерти Христу последовали есте и за убивающия вы молилися есте, вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще веру несумненну, яко вся от Бога суть, изгнание, поругание и темничное заточение мужественне претерпели есте, царственнии страстотерпцы, и мученических венцев сподобилися есте. Сего ради вопием вам сице:Радуйтеся, венец и похвало рода царскаго и богоизбраннаго;
Радуйтеся, преславныя отрасли корене благочестиваго.
Радуйтеся, царствия земнаго лишение со смирением приемшии;
Радуйтеся, страдании вашими Царствия Небеснаго сподобльшиися.
Радуйтеся, за враги своя усердно молившиися;
Радуйтеся, всем сердцем Бога взыскавшии.
Радуйтеся, образ исповедничества верным людем показавшии;
Радуйтеся, седмочисленнии страстотерпцы, во едином дусе Богу представшии.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 4

Бурею гонений на Церковь Русскую обдержими, святителие Божии, верою и страданьми мученическими благодать Христову стяжали есте и, корабль церковный неврежденно сохранивше, подражатели первым мучеником явилися есте. С ними же на Небесех взываете Богу победную песнь: Аллилуиа.

Икос 4

Ведуще глас евангельский, яко пастырь добрый душу свою полагает за овцы, священномученицы доблии, любве ради Христовы и паствы своея изгнания, глад, хлад, зной солнечный и работы горькия претерпели есте, смертию мученическою житие свое увенчавше. Сего ради и мы с любовию прославляем вас сице:Радуйтеся, залог Христов добре сохранившии;
Радуйтеся, житием и смертию образ верным показавшии.
Радуйтеся, жертву безкровную благоговейне совершавшии;
Радуйтеся, самех себе в жертву живую принесшии.
Радуйтеся, Церкве Российския славо;
Радуйтеся, отечества нашего украшение.
Радуйтеся, паствы вашея ко Христу путеводителие;
Радуйтеся, догматов церковных ревностнии блюстителие.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 5

Богосветлыя звезды на небе церковнем явилися есте, священноисповедницы Российстии, и, поношения, заточения, изгнания и горькия работы претерпевше, Господа Иисуса Христа мужественне исповедали есте. Таже, благочестно в мире поживше, путь ко спасению во тьме безбожия явили есте, научающе верныя присно благодарственно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше разорение земли Русския и беззаконие велие, опустошившее ю, вы, священноисповедницы славнии, страха и смерти не убоялися есте и, подвиги исповедничества благоухающе, яко крини сельнии посреде пустыни, процвели есте. Сего ради прославляем вас сице:
Радуйтеся, молитвою теплою сердца ваша в подвизе утверждавшии;
Радуйтеся, твердым исповеданием веры просиявшии.
Радуйтеся, во страданиих терпение и кротость явившии;
Радуйтеся, яко агнцы незлобивии посреде волков ходившии.
Радуйтеся, службу Божию во узах совершавшии;
Радуйтеся, соузники в терпении укреплявшии.
Радуйтеся, души ваша за паству полагавшии;
Радуйтеся, посреде гонений благодатию Божиею хранимии.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 6

Проповедует Церковь Российская подвиги ваша, преподобномученицы достославнии, поты трудов и кровию мучений землю нашу освятившии. Вы бо, слезы покаяния души ваша омывше, в жертву живую, благоприятную Господеви, себе предуготовили есте. Ныне же Ему дерзновенно предстоите и взываете победную песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия свет Христов в сердцах ваших, преподобномученицы, вы бо, яко воини добропобеднии, молитву во всеоружие приемше, веры правыя никакоже отпали есте и, узы темничныя, мучения тяжкая и работы горькия претерпевше, лютую смерть от безбожных прияли есте. Сего ради прославляем вас сице:
Радуйтеся, путь истиннаго Богопознания нам показавшии;
Радуйтеся, души ваша за Христа положившии.
Радуйтеся, язвы Господа Иисуса Христа на телесех ваших носившии;
Радуйтеся, вся тленная мира сего презревшии.
Радуйтеся, любовь Христову к мучителем явившии;
Радуйтеся, молитву за ненавидящих вас пролиявшии.
Радуйтеся, велие дерзновение ко Господу стяжавшии;
Радуйтеся, подвиги постническими и кровию вашею землю Русскую освятившии.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 7

Хотяще во дни гонений безбожных на Церковь Русскую веру твердую и любовь ко Господу сохранити, преподобноисповедницы честнии, поношения, заточения, изгнания и горькия работы, Христа ради претерпели есте. Таже, благочестно в мире поживше, многим путь ко спасению показали есте, научающе пети Богу победную песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Новыя исповедники показа вас Господь, преподобнии отцы наша, егда прииде испытати люди Своя, вас же, блаженнии, обрете рабы бдящия, смирением и добродетельми украшенныя. Сего ради прославляем вас сице:
Радуйтеся, иго благое на рамена своя вземшии;
Радуйтеся, подвиги поста и молитвы просиявшии.
Радуйтеся, мужество и крепость в страданиих явившии;
Радуйтеся, исповеданием вашим веру запечатлевшии.
Радуйтеся, верность Христу в житии вашем сохранившии;
Радуйтеся, многия люди в вере правей наставившии.
Радуйтеся, заповедей Христовых вернии исполнителие;
Радуйтеся, подвигов новомучеников истиннии свидетелие.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 8

Странное чудо миру явисте, новомученицы Российстии, вы бо, во страдании крепость показавше, силою Христовою безбожныя одолесте и смертию вашею воскресение Христово проповедасте. Ныне же у престола Божия предстоите и воспеваете победную песнь: Аллилуиа.

Икос 8

Вся красная мира сего презревше, святии новомученицы Российстии, во след Господу крестным путем последовали есте и по заповеди евангельстей мзду многу на Небесех обрели есте. Сего ради приимите от нас похвалы сицевая:
Радуйтеся, вернии сыны Церкве Российския, безбожных гонителей не убоявшиися;
Радуйтеся, узы темничныя, труды горькия и изгнания претерпевшии.
Радуйтеся, древним мучеником в страданиих уподобившиися;
Радуйтеся, талант, врученный вам Господем, терпением преумножившии.
Радуйтеся, блаженство изгнанных правды ради верою достигшии;
Радуйтеся, кровию вашею Землю Русскую освятившии.
Радуйтеся, страдании вашими образ верным подающии;
Радуйтеся, венцы нетленныя от Христа Бога приемшии.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 9

Всяческая страдания за Христа претерпевше, исповедницы преславнии, веру Православную сохранили есте и, терпением гонители Церкве Русския посрамивше, благочестием в мире возсияли есте. Ныне же престолу Божию предстоите и воспеваете хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии церковнии недоумевают како воспети вас по достоянию, новии исповедницы Церкве Русския, вы бо в скорбех, изгнаниих и заточениих Христа, истиннаго Бога, прославили есте и верным путь ко спасению указали есте. Мы же, прибегающе к молитвенному предстательству вашему, дерзаем ублажати вас сице:
Радуйтеся, все упование на Бога возложившии;
Радуйтеся, подвиг исповедничества в терпении совершившии.
Радуйтеся, мучителей безбожных не убоявшиися;
Радуйтеся, немощныя в вере укрепившии.
Радуйтеся, работы горькия в сладость духовную восприемшии;
Радуйтеся, сердца ваша Богу в жертву принесшии.
Радуйтеся, страданием души ваша очистившии;
Радуйтеся, житием святым образ верным показавшии.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 10

Спасти хотя Господь множество жен и дев, во обители иноческия тыя призва. Во дни же гонений безбожных мужескую крепость им дарова, еже за имя Свое пострадати и терпением многим Царствия Небеснаго достигнути, да, яко мудрыя девы, в чертозе брачнем Христу Жениху воспевают песнь: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и помощь благонадежная бысть Богородица вам, святыя преподобныя жены, мученицы и исповедницы, в скорбех, изгнаниих и узах пребывающим. Вы бо любовию и труды людем страждущим, яко Самому Сыну Ея, послужисте. Темже с благодарением вас ублажаем:
Радуйтеся, преподобномученицы, яко агницы непорочныя, за Христа закланныя;
Радуйтеся, преподобноисповедницы, яко голубицы чистыя, сетей врага избавльшыяся.
Радуйтеся, житейская попечения во иночестве отринувшыя;
Радуйтеся, во страданиих Христу, яко мироносицы, последовавшыя.
Радуйтеся, гонений жестоких и смерти лютыя не убоявшыяся;
Радуйтеся, в мучениих благодатию Божиею укрепляемыя.
Радуйтеся, евангельски, яко Мария, благую часть избравшыя;
Радуйтеся, яко Марфа Христу, ближним послужившыя.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим вам, новомученицы и исповедницы Российския, вы бо, благочестно в законе Господни пожившя, веру Православную сохранили есте и смертию мученическою и терпением страданий за Христа гонители Церкве Русския посрамили есте. Ныне же, во Царствии Небеснем ликующя, воспеваете Богу победную песнь: Аллилуиа.

Икос 11

Светом евангельским просвещенныя и заповеди Господни сохраньшыя, святыя жены и девы, добродетельное житие во дни гонений лютых страданием вольным увенчали есте и воистинну новыя мученицы и исповедницы явилися есте. Сего ради воспеваем вас сице:
Радуйтеся, мученицы, любовию ко Христу страх смерти превозмогшыя;
Радуйтеся, исповедницы, в страданиих за Христа веру и надежду соблюдшыя.
Радуйтеся, подвиги вашими Ангелы возвеселившыя;
Радуйтеся, немощь естества женскаго словом Божиим препобедившыя.
Радуйтеся, Христовы заповеди житием и смертию исполнившыя;
Радуйтеся, мудрости евангельских дев подражавшыя.
Радуйтеся, мужем своим в гонениих последовавшыя;
Радуйтеся, ныне купно с ними венцы Небесными увенчанныя.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 12

Благодатное утверждение Церкве нашея имамы вас, новомученицы и исповедницы Российстии. Вы бо, сердцем верующе в правду, усты же Господа Иисуса Христа во спасение исповедавше, заточения, изгнания, горькия работы и смерть претерпели есте. Ныне же молитеся ко Господу о нас, земных сродницех ваших, да присно с вами поем Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще вашу небесную славу, страстотерпцы Христовы, лобызаем язвы ваша, вы бо, стопам древних мученик последующе, не уклонистеся скорби, ни убоястеся темницы, горькими работы, гладом и хладом изморени бысте и, многовидными муками умерщвляеми, яко агнцы незлобивии, веры ради пострадасте и смерть приясте. Темже приимите от нас похвалы сицевыя:
Радуйтеся, святителие Христови, добре Церковь управившии;
Радуйтеся, иереи Божии, души за паству полагавшии.
Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, от богоборных властей смерть и поругание приемшии;
Радуйтеся, благовернии князие и княгини, благочестие даже до смерти соблюдшии.
Радуйтеся, преподобнии мужие, праведное житие венцем страдания увенчавшии;
Радуйтеся, преподобныя жены, крепость и мужество в страданиих явившыя.
Радуйтеся, вси православнии христианы, за пределами отечества многоразличне пострадавшии;
Радуйтеся, вси ведомии и неведомии, Богом увенчаннии людие.
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 13

О, преславнии новомученицы и исповедницы Российстии! Приимите малое сие моление наше, в похвалу вам ныне приносимое, и молитеся ко Христу Богу, да укрепит в людех дух братолюбия и благочестия, да утвердит во Отечестве нашем веру Православную и сподобит нас купно с вами воспевати Ему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Икос 1

Ангелов Творец и мира Зиждитель от века предъизбра вас, яко верныя свидетели Своя в земли Российстей, и в годину тяжких испытаний благодать и силу вам дарова. Вы же, веру Православную миру безбожному явивше, твердым исповеданием, изгнанием и терпением страданий Христа прославили есте. Сего ради и мы прославляем вас сице:Радуйтеся, измлада Христа возлюбившии;
Радуйтеся, глас Пастыря Добраго послушавшии.
Радуйтеся, Царства Божия внутрь себе присно искавшии;
Радуйтеся, крест на рамо свое вземшии.
Радуйтеся, славу мира сего отринувшии;
Радуйтеся, за Христа страдания претерпевшии.
Радуйтеся, любве ради Божии смерть приемшии;
Радуйтеся, небеснаго Царствия достигшии;
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Кондак 1

Избраннии новомученицы и исповедницы Российстии, свидетелие Христовы, агнцы новозакланнии, кровию своею ризы Церкве нашея украсившии. Вы, прещений мучителей не убоявшеся, любовь к Богу даже до смерти явили есте и в жизни вечней к Нему дерзновение стяжали есте. Темже, предстояще престолу Вседержителя, поминайте нас, любовию вас почитающих и вопиющих:
Радуйтеся, новомученицы и исповедницы Российстии, Церкве нашея похвало и украшение.

Молитва святым новомученикам и
исповедникам Российским

Святии новомученицы и исповедницы Церкви Российския, услышите усердную мольбу нашу! Вемы, яко неции от вас, еще отроцы суще, послушающе о древлих страстотерпцех, в сердце своем помыслиша, колико прелюбезно и доброхвально есть тако-вым подражати, ихже не муки, ни смерть не разлучиша от любве Божия. Благо же вам, яко последовали есте вере и терпению тех, и поелику на всякое время возможно есь найти на ны испытанием нечаянным, испросите от Господа нам мужества дар, иже толико благопотребен есть в житии человечестем. Вся концы Отечества нашего страданьми своими освятившии, яко общии за вся ны молитвенницы, умолите Бога избавити Отечество наше от ига, ужаснейшаго паче всякаго инаго. И да отпустится нам всему роду нашему грех, на народе российском тяготеющий: убиение царя, помазанника Божия, святителей же и пастырей паствою, и страдания исповедников, и осквернение святынь наших. Да упразднятся расколы в Церкви нашей, да будут вси едино и да изведет Господь на жатву делатели Своя, сиесть да не оскудевает Церковь пастырьми добрыми, иже имут просвещати светом истинныя веры столь великое множеств людей, вере ненаученных или от веры от- вратившихся. Недостойни есмы милости Божия, обаче страданий ради ваших Христос Бог наш да ущедрит и помилует всех нас, в помощи вас призывающих. Мы же Ему, Спасителю нашему со Отцем и со Святым Духом сокрушение о гресех и благодарение за вся всегда да приносим, славяще Его во веки веков. Аминь.

Молитва новомученикам общая

Священномученику Николаю (Попову) (тропарь, кондак, молитва и величание)

Ц е́ркве Ру́сския сто́лпе непоколеби́мый, благоче́стия пра́вило, жития́ ева́нгельскаго о́бразе, священному́чениче Нико́лае, сего́ ра́ди пострада́вый да́же до кро́ве, Его́же моли́ усе́рдно, я́ко Нача́льника и Соверши́теля спасе́ния, Русь Святу́ю утверди́ти в Правосла́вии до сконча́ния ве́ка.

В осхва́лим, ве́рнии, изря́днаго в свяще́нницех и сла́внаго в му́ченицех Никола́я, Правосла́вия побо́рника и благоче́стия ревни́теля, земли́ Ру́сския кра́сное прозябе́ние, и́же страда́нием Небесе́ дости́же и та́мо те́пле мо́лит Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

О избра́нниче и уго́дниче Христо́в, священному́чениче Нико́лае, Це́ркве Ру́сския сто́лпе непоколеби́мый, земли́ на́шея благо́е прозябе́ние и кра́сный плод, сро́дников твои́х предста́телю и наста́вниче! Ты во вре́мя гоне́ния безбо́жнаго от сокро́вищницы души́ твоея́ спаси́тельное испове́дание Правосла́вныя ве́ры изне́сл еси́, и лю́дям ве́рным па́стырь до́брый яви́лся еси́, ду́шу твою́ за Христа́ и Его́ о́вцы полага́я и лю́тыя во́лки дале́че отгоня́я. Ны́не у́бо при́зри на нас, недосто́йных чад твои́х, умиле́нною душе́ю и сокруше́нным се́рдцем тя призыва́ющих. Умоли́ Го́спода Бо́га, да прости́т согреше́ния на́ша и изба́вит от а́довых уз и ве́чнаго муче́ния. Утверди́ нас в ве́ре святе́й, научи́ нас всегда́ твори́ти во́лю Бо́жию и храни́ти за́поведи церко́вныя. Бу́ди па́стырем на́шим пра́вило ве́ры, во́ином вождь духо́вный, боля́щим врач изря́дный, печа́льным уте́шитель, гони́мым засту́пник, ю́ным наста́вник, всем же благосе́рдый оте́ц и те́плый моли́твенник, я́ко да моли́твами твои́ми соблюде́тся в Правосла́вии Свята́я Русь и непреста́нно сла́вится в ней и́мя Пресвяты́я Тро́ицы, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

В елича́ем тя, священному́чениче Нико́лае, и чтим честна́я страда́ния твоя́, я́же за Христа́ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия претерпе́л еси́.

  • 22 Ноябрь 2017

Обновления на сайте

Обновления на сайте

В раздел ТИПИКОН добавлена Глава 56. и Глава 57.

Объявления

  • 08 Июль 2014

Уважаемые пользователи, скачать богослужебные книги Вы можете на сайте ДЬЯЧОК, который является приложением к сайту Псаломщик.

ПОИСК ПО САЙТУ

Чтобы быстро найти нужную вам информацию, воспользуйтесь Поиском по сайту Псаломщик находящимся на главной странице.

Mолитва новомученикам и исповедникам Российским

Святии новомученицы и исповедницы Церкве Российския, услышите усердную мольбу нашу! Вемы, яко нецыи от вас, еще отроцы суще, послушающе о древлих страстотерпцех, в сердце своем помыслиша, колико прелюбезно и доброхвально есть таковым подражати, ихже ни муки, ни смерть не разлучиша от любве Божия.

Благо же вам, яко последовали есте вере и терпению тех, о нихже слышасте и ихже возлюбисте. А понеже на всякое время возможно есть найти на ны испытанием нечаянным, испросите от Господа нам мужества дар, иже толико благопотребен есть в житии человечестем. Вся концы отечества нашего страданьми своими освятивший, яко общий за вся ны молитвенницы, умолите Бога, избавити люди Своя от ига, ужаснейшаго паче всякаго инаго. И да отпустится нам и всему роду нашему грех, на народе российском тяготеющий: убиение царя, помазанника Божия, святителей же и пастырей с паствою, и страдания исповедников, и осквернение святынь наших. Да упразднятся расколы в Церкве нашей, да будут вей едино и да изведет Господь на жатву делатели Своя, сиесть да не оскудевает Церковь пастырьми добрыми, иже имут просвещати светом истинныя веры столь великое множество людей, вере ненаученных, или от веры отвратившихся. Недостойни есмы милости Божия, обаче страданий ради ваших Христос Бог наш да ущедрит и помилует всех нас, в помощь вас призывающих. Мы же Ему, Спасителю нашему, со Отцем и со Святым Духом сокрушение о гресех и благодарение за вся всегда да приносим, славяще Его во веки веков. Аминь.

Молитва новомученикам общая

МОЛИТВА ОБЩАЯ «О БОЛЯЩИХ»

В болезнях, вообще в болезненном состоянии, о болящих следует молитвенно взывать к Господу Богу .

ко Господу Иисусу Христу

Скорый в заступлении един сый, Христе, скорое свыше покажи посещение страждущему рабу Твоему и избави от недуг и горьких болезней; и воздвигни во еже пети Тя и славити непрестанно, молитвами Богородицы, Едине Человеколюбче.

На одре болезни лежащаго и смертною раною уязвленнаго, якоже иногда воздвигл еси, Спасе, Петрову тещу и расслабленнаго на одре носимаго; сице и ныне, Милосерде, страждущаго посети и исцели: Ты бо един еси недуги и болезни рода нашего понесый и вся могий, яко Многомилостив.

Владыко, Вседержителю, Святый Царю, наказуяй и не умерщвляяй, утверждаяй низпадающия и возводяй низверженныя, телесныя человеков скорби исправляяй, молимся Тебе, Боже наш, раба Твоего (имярек) немощетвующа посети милостию Твоею, прости ему всякое согрешение вольное и невольное. Ей, Господи, врачебную Твою силу с небесе низпосли, прикоснися телеси, угаси огневицу, укроти страсть и всякую немощь таящуюся, буди врач раба Твоего (имярек), воздвигни его от одра болезненнаго и от ложа озлобления цела и всесовершенна, даруй его Церкви Твоей благоугождающа и творяща волю Твою. Твое бо есть, еже миловати и спасати ны, Боже наш, и Тебе славу возсылаем. Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Благодарственная Хвалебная песнь Пресвятой Владычице нашей Богородице

Тебе, Матерь Божию, хвалим; Тя, Марие, Деву Богородицу, исповедуем; Тя, превечнаго Отца Дщерь, вся земля величает. Тебе вей ангели и архангели и вся начала смиренно служат; Тебе вся власти, престоли, господствия и вся превышния силы небесныя повинуются. Тебе херувими и серафими радующеся предстоят и непрестанным гласом вопиют: Святая Богородице Мати, полны суть небеса и земля величества славы Плода чрева Твоего. Тебе преславный апостольский лик своего Творца Матерь восхваляет; Тебе мучеников множество Богородицу величает; Тебе преславный исповедников сонм Бога Слова храм нарицает; Тебе господствении полцы всего девства образ проповедают; Тебе вся небесная воинства Царицу Небесную восхваляют. Тебе по всей вселенной Церковь Святая прославляет. Матерь Божию почитающи; Тя истиннаго Царя Небеснаго Отроковицу превозносит. Ты еси ангелом Госпожа, Ты еси райская дверь. Ты лествица Царствия Небеснаго, Ты Царя славы чертог. Ты ковчег благочестия и благодати. Ты еси бездна щедрот, Ты еси прибежище грешных. Ты Мати Спасителева, Ты свобождения ради пленнаго человека. Бога восприяла еси во чреве. Тобою попран бысть враг; Ты отверзла еси верным двери Царствия Небеснаго. Ты одесную Бога стоиши; Ты Бога за нас молиши, Дево Марие. Иже будет судити живым и мертвым. Тя убо просим. Заступницу пред Сыном Твоим и Богом, Иже кровию Своею нас искупи, да мзду восприимем в вечной славе. Спаси люди Твоя, Богородице, и благослови достояние Твое, яко да будем причастницы наследия Твоего; Упаси и соблюди нас даже до века. На всяк день, о Пресвятая, хвалити и ублажати Тя желаем сердцем и устнами. Сподоби, Премилосердая Мати, ныне и всегда от греха сохранитися нам. Помилуй нас. Заступнице, помилуй нас. Буди милость Твоя на нас, якоже на Тя уповахом во веки. Аминь.

В БОЛЕЗНЯХ ГОЛОВЫ

Страдающие болезнями головы, такими, как мигрень, черепная травма, потеря памяти, эпилепсия, и другими болезнями, связанными с расстройством центральной нервной системы, могут молитвенно взывать к Пророку Предтече и Крестителю Господню Иоанну . Один взгляд на страдальческую главу Иоанна Крестителя располагает нас искать у него помощи против головной боли.

Честному славному Пророку Предтече и Крестителю Господню Иоанну (24 июня / 7 июля) с пением тропаря и чтением Евангелия (Мф. XIV, 1-12) усекновения его главы (29 август» / 11 сентября).

Память праведнаго с похвалами тебе же довлеет свидетельство Господне, Предтече: показал бо ся еси воистинну и пророков честнейший, яко и в струях крестити сподобился еси Проповеданнаго. Тем же за истину пострадав радуяся, благовестил еси и сущим во аде Бога, явльшагося плотию, вземлющаго грех мира и подающаго нам велик) милость.

Пророче Божий и Предтече благодати, главу твою, яко шипок священнейший от земли обретше, исцеления всегда приемлем, ибо паки, якоже прежде, в мире проповедуеши покаяние.

святому Пророку и Крестителю Иоанну Предтече

Крестителю Христов, проповедниче покаяния, кающагося не презри мене, но совокупляяся с вои небесными, молися ко Владыце за мене недостойнаго, унылаго, немощнаго и печальнаго, во многия беды впадшаго, утружденнаго бурными помыслы ума моего: аз бо есмь вертеп злых дел, отнюдь не имеяй конца греховному обычаю; пригвожден бо есть ум мой земным вещем: что сотворю, не вем. И к кому прибегну, да спасена будет душа моя? Токмо к тебе, святый Иоанне, благодати тезоимените, яко тя пред Господем по Богородице вем больша быти рожденных всех, ибо ты сподобился еси коснутися верху Царя Христа, вземлющаго грехи мира. Агнца Божия: Егоже моли за грешную мою душу, да поне от ныне, в первыйнадесять час, понесу тяготу благую и прииму мзду с последними. Ей, Крестителю Христов, честный Предтече, крайний пророче, первый (во благодати) мучениче, постников и пустынников наставниче, чистоты учителю и ближний друже Христов, тя молю, к тебе прибегаю: не отрини мене от твоего заступления, но возстави мя падшагося многими грехи; обнови душу мою покаянием, яко вторым крещением, понеже обоего начальник еси: крещением омываяй прародительный грех, покаянием же очищаяй коегождо дело скверно; очисти мя грехами оскверненнаго и понуди внити, аможе ничтоже скверно входит, во Царствие Небесное. Аминь.

В ГЛАЗНЫХ БОЛЕЗНЯХ

В таком недуге, как заболевание глаз и потеря зрения, следует взывать прежде всего к Пресвятой Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии (8/21 сентября) в честь Ее иконы Казанская. Следует обращаться и в тех случаях, когда угрожает слепота. Основание обращаться к этой иконе находим в обстоятельствах явления иконы. Первыми чудесами от Казанской иконы были исцеления болящих глазами. Отсюда и возникла народная вера в глазных болезнях обращаться к помощи Пресвятой Богородицы перед Ее иконой Казанская .

Праздники в честь иконы Божией Матери Казанская отмечаем 8/21 июля и 22 октября/4 ноября.

Пресвятой Богородице перед Ее иконой Казанская

О, Пресвятая Госпоже, Владычице Богородице! Со страхом, верою и любовию припадающе пред честною и чудотворною иконою Твоею, молим Тя: не отврати лица Твоего от прибегающих к Тебе, умоли, милосердая Мати, Сына Твоего и Бога нашего, Господа Иисуса Христа, да сохранит мирну страну нашу, Церковь же Свою святую непоколебиму да соблюдет, и от неверия, ересей и раскола да избавит. Не имамы бо иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Пречистая Дево: Ты еси всесильная христиан Помощница и Заступница: избави же и всех, с верою Тебе молящихся, от падений греховных, от навета злых человек, от всяких искушений, скорбей, болезней, бед и от внезапныя смерти; даруй нам дух сокрушения, смирение сердца, чистоту помышлений, исправление греховныя жизни и оставление прегрешений, да вей, благодарне воспевающе величия и милости Твоя, являемыя над нами зде на земли, сподобимся и Небеснаго Царствия, и тамо со всеми святыми прославим пречестное и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

праведному Симеону Верхотурскому

О, святый и праведный Симеоне, чистою душею твоею в небесных обителех в лице святых водворяяйся, на земли же телом твоим нетленно почиваяй по данней ти благодати от Господа молитися о нас. Милостиво призри на нас мгногогрешных, аще и недостойне, обаче с верою и упованием ко святым и цельбоносным мощем твоим притекающих, и испроси нам от Бога прощение согрешений наших, в няже впадаем множицею во вся дни жития нашего. И якоже прежде овым убо от очныя зельныя болезни ни мало зрети могущим исцеление очес, овым же близ смерти бывшим от лютых недугов врачевание, и иным иная многая преславная благодеяния даровал еси: сице избави и нас от недугов душевных и телесных и от всякия скорби и печали, и вся благая к настоящему житию нашему и к вечному спасению благопотребная нам от Господа испроси, да тако твоим предстательством и молитвами стяжавше вся нам полезная, аще и недостойнии, благодарне восхваляюше тя, прославим Бога, дивнаго во святых Своих, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Один военачальник, сотник, по имени Лонгин, увидев чудеса, бывшие при распятии Господа Иисуса Христа (землетрясение, затмение Солнца, открывшиеся гробы и восставшие из них мертвецы, распадение камней), уверовал и исповедал, что Христос есть Сын Божий. Лонгин был тот воин, который пронзил ребра распятому Господу Иисусу Христу и от истекшей крови и воды получил исцеление своих больных глаз. Этот же Лонгин был среди других стражников, приставленных к животворящему Телу Иисуса Христа, лежащему во гробе. Когда Господь воскрес от гроба и своим чудным востанием навел на стражу ужас, Лонгин окончательно уверовал во Христа. Приняв крещение от святых апостолов, Лонгин сам стал проповедником. Затем, оставив город, Лонгин стал проводить безмолвную жизнь – в посте и молитвах. Однако враги Христовы оклеветали его, и Лонгин принял мученическую смерть.

Кроме того, первым чудом от его главы, усеченной мечом, было прозрение ослепшей женщины. К этой женщине он сам явился во сне, внушая ей вырыть из земли его главу и обещая ей прозрение.

Мученик Твой, Господи, (имярек) во страдании своем венец прият нетленный от Тебе, Бога нашего; имеяй бо крепость Твою, мучителей низложи, сокруши и демонов немощный дерзости. Того молитвами спаси души наша.

Звезда светлая явился еси непрелестная мирови, Солнца Христа возвещающи зарями твоими, страстотерпче (имярек) , и прелесть погасил еси всю, нам же подаеши свет, моляся непрестанно о всех нас.

Страдающие заболеваниями глаз могут обращаться молитвенно к мученику Лаврентию , архидиакону.

мученику Лаврентию, архидиакону

О, пресвятый и предивный страстотерпче Христов архидиаконе Лаврентие! Восхваляюще веру и страдания твоя, почитаем победу и венценосное прохождение твое чрез горящее углие от тьмы века сего ко свету невечернему престола величествия Божия, темже убо молим тя: якоже дреьле притекавшыя с верою к покрову твоему чудесы твоими утвердил еси, тако да приимеши и нас под кров твой, и в болезни и печалех наших заступник нам да будеши: и якоже от слепоты телесных очес Крискептиана преложением рук исцелил еси, тако да исцелиши предстательством твоим у Престола Божия и нашу душевную слепоту; призри на разслабление наше телесное и душевное, и укрепи нас бодренностию противу враг наших видимых и невидимых, удручающих нас напастьми. Да твоею помощию путь маловременныя жизни сея прешедше, непобеждени от бед и скорбей и всякаго лютаго обстояния, достигнем неприступныя славы величествия Божия, идеже предстоя, молишися со дерзновением за люди прибегающия с верою к тебе и воспевающия дивнаго во святых Бога Израилева во веки веков. Аминь.

ПОМОЩЬ ПРИ ГЛУХОТЕ, БОЛЕЗНЯХ УШЕЙ

В таких болезнях следует заказать священнику отслужить молебен вообще «О недужном». Молебен служится по книге «Молебных пений» с чтением Евангелия (Евангелие от Марка. VII, 32-37) .

В болезнях зубов следует обращаться к священномученику Антипе, епископу Пергамскому (11/24 апреля). Это тот Антипа, о котором упоминается в Апокалипсисе (II, 13). Когда мучители его бросили в раскаленного медного быка, то он просил Бога о даровании ему благодати лечить людей в «неутешной зубной боли».

ОТ БОЛЕЗНЕЙ ЧРЕВА

От болезней чрева (болезни желудка, а также при грыже) помогает молитва великомученику Артемию . В таких случаях обращаются и к преподобному Серафиму Саровскому , всея России чудотворцу. При болезнях чрева молятся также с верой и надеждой святым бессребреникам Киру и Иоанну .

Истинною бо Христовою верою утверждься, срастотерпче, мучителя злочестива царя победил еси со идольским того возношением. Тем от Царя Великаго, вечно царствующаго, пресветлым венцем победным одарен бысть, вся исцеляяй болящия и призывающая тя, Артемие великий, моли Христа Бога спасти души наша.

Благочестиваго и венценоснаго мученика, на враги победы вземшаго одоление, сошедшеся, достойно песньми восхвалим Артемия, превеликаго в мученицех, чудес же дателя пребогатаго, молится бо Господу о всех нас.

преподобному Серафиму, Саровскому чудотворцу

О, пречудный отче Серафиме, великий Саровский чудотворче, всем прибегающим к тебе скоропослушный помощниче! Во дни земнаго жития твоего никтоже от тебе тощ и неутешен отыде, но всем в сладость бысть видение лика твоего и благоуветливый глас словес твоих. К сим же и дар исцелений, дар прозрения, дар немощных душ врачевания обилен в тебе’явися. Егда же призва тя Бог от земных трудов к небесному упокоению, николиже любовь твоя преста от нас, и невозможно есть исчислити чудеса твоя, умножившаяся, яко звезды небесныя: се бо по всем концом земли нашея людем Божиим являешися и даруеши им исцеления. Темже и мы вопием ти: о претихий и кроткий угодниче Божий, дерзновенный к Нему молитвенниче, николиже призывающия тя отреваяй, вознеси о нас благомощную твою молитву ко Господу сил, да дарует нам вся благопотребная в жизни сей и вся к душевному спасению полезная, да оградит нас от падений греховных и истинному покаянию научит нас, во еже безпреткновенно внити нам в вечное Небесное Царство, идеже ты ныне в незаходимей сияеши славе, и тамо воспевати со всеми святыми Живоначальную Троицу до скончания века. Аминь.

Бессребреникам и мученикам Киру и Иоанну

Святии славнии Кире и Иоанне, безсребренницы, мученицы и чудотворцы, милосердием своим, яко стеною необоримою, нас оградите от всех бед и от врагов видимых и невидимых сохраните непрестанною вашею молитвою ко Господу.

От Божественныя благодати дар чудес приемши, снятии, чудодействуете непрестанно, вся наша страсти рукодейством секуще невидимым, Кире Богомудре со Иоанном славным: вы бо Божественнии врачеве есте.

В болезнях ног можно обращаться к праведному Симеону Верхотурскому (12/25 сентября и 18/31 декабря). Праведный Симеон помогает в этих болезнях так же, как и в глазных. Сам он не мог не чувствовать болей в ногах, потому что пеший совершил путь из России в Сибирь (по случаю смутных дел в великороссийских городах).

ПРИ УВЕЧЬЕ, БОЛИ РУК

При увечье, боли рук следует молиться Пресвятой Богородице перед Ее иконой Троеручица (28 июня/11 июля).

Пресвятой Богородице перед иконой Троеручица

О Пресвятая и Преблагословенная Дево Богородице Мария! Припадаем и покланяемся Ти пред святою троеручною иконою Твоею, воспоминая преславное чудо Твое исцелением усеченныя десницы преподобнаго Иоанна Дамаскина от иконы сея явленное, егоже знамение доныне видимо есть на ней, во образе третия руки к изображению Твоему приложенные. Молимся Ти и просим Тя Всеблагую и Всещедрую рода нашего Заступницу: услыши нас молящих Ти ся, и якоже блаженного Иоанна в скорби и болезни к Тебе возопившаго услышала еси: так и нас не презри, скорбящих и болезнующих ранами страстей многоразличных, и к Тебе от души сокрушенные и смиренныя усердно прибегающих. Ты зриши, Госпоже всемилостивая, немощи наша, озлобление наше, нужду, потребу нашу в Твоей помощи и заступлении, яко отвсюду врагами окружени есмы, и несть помогающаго, ниже заступающаго, аще не Ты умилосердишися о нас Владычице. Ей, молим Ти ся, вонми гласу болезненному нашему и помози нам святоотеческую православную веру до конца дней наших непорочно сохранити, во всех заповедях Господних неуклонно ходити, покаяние истинное о гресех наших всегда Богу приносити, и сподобитися мирныя христианския кончины и добраго ответа на Страшнем Суде Сына Твоего и Бога нашего, Егоже умоли за нас матернею молитвою Твоею, да не осудит нас по беззаконием нашим, но да помилует нас по велицей и неизреченней милости Своей. О Всеблагая! услыши нас и не лиши нас помощи Твоея державныя, да Тобою спасение получивше, воспоем и прославим Тя на земли живых и рождшагося « Тебе Искупителя нашего, Господа Иисуса Христа, Емуже подобает слава и держава, честь и пош нение, купно со Отцем и Святым Духом всегд» ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Также обращаются к преподобному Иоанну Дамаскину (4/7 декабря). Преподобный, родившийся около 675 года и умерший около 750 года в Византии, был богословом, фило софом и поэтом. Привел к системе и завершил в своих тру дах Христианские учения отцов церкви II-VIII вв. Являла ведущим идейным противником иконоборчества. Труды прь, свитера, проповеди восстановили против него влиятельны) круги двора. По клевете на него князь Дамасский приказал отсечь его руку. Преподобный Иоанн слезно молился nepeд иконой Божией Матери, чтобы рука его, которая писала духовные сочинения во славу Божию, снова приросла к суставу. И что же? Отсеченная рука в короткие минуты сна, во время которого Иоанн Дамаскин удостоился видения Божией Матери, срослась. Тогда преподобный с благодарностью к Небесной Целительнице привесил к той, же иконе изображение руки и снова стал писать духовные сочинения, из которых первой была песня канона к Богородице «Твоя победительная десница. ».

В БОЛЕЗНЕННОМ СОСТОЯНИИ

В расслаблении тела с бессонницей, за неспящего, немощного, с потерей аппетита, вообще в болезненном состоянии следует взывать с верою и любовью, с надеждой к исцеление ко Господу Богу.

на всякую немощь

Владыко Вседержителю, врачу душ и телес, смиряли и возносяй, наказуяй и паки исцеляяй; брата нашего (имярек) немощетвующа посети милостию Твоею, простри мышцу Твою, исполнену исцеления и врачбы, и исцели его, возставляй от одра и немощи, запрети духу немощи, остави от него всяку язву, всяку болезнь, всяку рану, всяку огневицу и трясавицу. И аще есть в нем согрешение или беззаконие, ослаби, остави, прости, Твоего ради человеколюбия.

Боже Великий, хвальный и Непостижимый, и Неисповедимый, создавый человека рукою Твоею, персть взем от земли и образом Твоим почти.ый его, явися на рабе Твоем (имярек) и даждь ему сон успокоения, сон телесный, здравия и спасения живота, и крепость душевную и телесную. Сам убо, Человеколюбче Царю, предстани и ныне наитием Святаго Твоего Духа, и посети раба Твоего (имярек) , даруй ему здравие, крепость и благомощие. Твоею благостию: яко от Тебе есть всяко даяние благо и всяк дар совершен. Ты бо еси врач душ наших, и Тебе славу, и благодарение, и поклонение возсылаем со Безначальным Твоим Отцем и с Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

об исцелении болящего

Владыко, Вседержителю, святый Царю, наказу яй и не умерщвляяй, утверждаяй низпадающия] возводяй низверженныя, телесныя человеке) скорби исправляяй, молимся Тебе, Боже наш, ра ба Твоего (имярек) немощетвующа посети милое тию Твоею, прости ему всякое согрешение воль ное и невольное. Ей, Господи, врачебную Твок силу с небесе низпосли, прикоснися тедеси, yraci огневицу, укроти страсть и всякую немощь таяю щуюся, буди врач раба Твоего (имярек), воздвиги его от одра болезненнаго и от ложа озлоблены цела и всесовершенна, даруй его Церкви Твоей благоугождающа и творяща волю Твою. Твое бс есть, еже миловати и спасати ны. Боже наш, и Тебе славу возсылаем. Отцу и Сыну и Святому Духу. ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятой Богородице перед Ее иконой Всех скорбящих радость

О, Пресвятая Владычице Богородице, Преблагословенная Мати Христа Бога Спасителя нашего, всех скорбящих радосте, больных посещение, немощных покрове и заступнице, вдовиц и сирых покровительнице, матерей печальных всенадеждная утешительнице, младенцев немощных крепосте, и всем беспомощным всегда готовая помоще и верное прибежище! Тебе, о. Всемилостивая, дадеся от Всевышняго благодать во еже всех заступати и избавляти от скорби и болезней, зане Сама лютыя скорби и болезни претерпела еси, взирающи на вольное страдание Сына Твоего возлюбленнаго и Того на кресте распинаема зрящи, егда оружие Симеоном предреченное сердце Твое пройде. Темже убо, о Мати чадолюбивая, воньми гласу моления нашего, утеши нас в скорби сущих, яко верная радости Ходатаица: предстоящи престолу Пресвятыя Троицы, одесную Сына Твоего, Христа Бога нашего, можеши, аще восхощеши, вся нам полезная испросити. Сего ради с верою сердечною и любовию от души припадаем к Тебе яко Царице и Владычице, и псаломски вопити Тебе дерзаем: слыши, дщи, и виждь, и приклони ухо Твое, услыши моление наше, и избави нас от обстоящих бед и скорбей: Ты бо прошения всех верных, яко скорбящих радость, исполняеши, и душам их мир и утешение подаеши. Се зриши беду нашу и скорбь: яви нам милость Твою, поели утешение уязвленному печалию сердцу нашему, покажи и удиви на нас грешных богатство милосердия Твоего, подаждь нам слезы покаяния ко очищению грехов наших и утолению гнева Божия, да с чистым сердцем, совестию благою и надеждою несумненною прибегаем ко Твоему ходатайству и заступлению: приими, всемилостивая наша Владычице Богородице, усердное моление наше Тебе приносимое, и не отрини нас недостойных от Твоего благосердия, но подаждь нам избавление от скорби и болезни, защити нас от всякого навета вражия и клеветы человеческия, буди нам помощница неотступная во все дни жизни нашея, яко да под Твоим матерним покровом всегда пребудем цели и сохранени Твоим заступлением и молитвами к Сыну Твоему и Богу Спасителю нашему, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со безначальным Его Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков, Аминь.

При таких болезнях обращаются прежде всего к (27 июля/9 августа).

великомученику и целителю Пантелеймону

О, святый велкомучениче и целителю Пантелеймоне, Бога милостиваго подражателю! Призри благосердием и услыши нас грешных, пред святою твоею иконою усердие молящихся, испроси нам у Господа Бога, Емуже со ангелы предстоиши на небеси, оставление грехов и прегрешений наших: исцели болезни душевныя и телесный рабов Божиих, ныне поминаемых, зде предстоящих и всех христиан православных, ко твоему заступлению притекающих: се бо, грех наших ради, люте одержими есмы многими недуги и не имамы помощи и утешения: к тебе же прибегаем, яко дадеся ти благодать молитися за ны и целити всяк недуг и всяку болезнь: даруй убо всем нам святыми молитвами твоими здравие и благомощие души и тела, преспеяние веры и благочестия и вся к житию временному и ко спасению потребная, яко да сподобившеся тобою великих и богатых милостей, прославим тя и Подателя всех благ, дивнаго во святых Бога нашего, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

великомученику и целителю Пантелеймону

(от лица болящего)

О, великий угодниче Христов, страстотерпче и врачу многомилостивый Пантелеймоне! Умилосердися надо мною, грешным рабом, услыши стенание и вопль мой, умилостиви Небеснаго, Верховнаго Врача душ и телес наших, Христа Бога нашего, да дарует ми исцеление от недуга, мя гнетущаго. Приими недостойное моление грешнейшаго паче всех человек. Посети мя благодатным посещением, не возгнушайся греховных язв моих, помажь их елеем милости твоея и исцели мя; да здрав сый душею и телом, остаток дней моих, благодатию Божиею, возмогу провести в покаянии и угождении Богу и сподоблюся восприяти благий конец жития моего. Ей, угодниче Божий! Умоли Христа Бога, да предстательством твоим дарует здравие телу моему и спасение души моей. Аминь!

В тебе, отче, известно спасеся еже по образу: приим бо крест последовал еси Христу, и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо, прилежата же о души, вещи, вещи безсмертней; темже и со Ангелы срадуется преподобие (имярек) , дух твой.

Чистотою душевною божественно вооружився, и непрестанныя молитвы яко копие вручив крепко, пробел еси бесовская ополчения (имярек) , отче наш, моли непрестанно о всех нас.

При жизни святой отец Спиридон Тримифунтский прославился даром исцелять больных. Сын простых родителей и сам, простодушный, смиренный и добродетельный, Спиридон жил на острове Кипре, был пастухом и земледельцем. Живя в миру, так благоугодил Богу, что удостоился от Него дара чудотворения: он исцелял неизлечимые болезни и одним словом изгонял бесов. За это Спиридон был поставлен епископом города Тримифунта. И в сане архиерея он продолжал творить великие и дивные чудеса. Во время страшной засухи на острове Кипре, когда от голода и болезней умирало много людей, святой Спиридон, жалея народ, усердно помолился Богу – и тотчас пошел сильный дождь, не прекращавшийся несколько дней; святой помолился опять – и настала ясная погода. Святитель Спиридон Тримифунтский участвовал в Первом Вселенском соборе. На преподобном Спиридоне почивала столь великая благодать и милость Божия, что во время жатвы в самую жаркую пору дня его святая глава оказалась однажды покрытой прохладной росою, нисходившей свыше. Это было в последний год его жизни. По прошествии нескольких дней святой Спиридон во время молитвы предал свою святую и праведную душу Господу и был погребен в церкви Святых Апостолов в Тримифунте. Мощи святителя пребывают совершенно нетленными и поныне.

Святителю Спиридону Тримифунтскому, чудотворцу

Собора Перваго показался еси поборник и чудотворец, Богоносне Спиридоне, отче наш. Темже мертву ты во гробе возгласив, и змию в злато претворил еси: и внегда пети тебе святыя молитвы, Ангелы, сослужащия тебе, имел еси, священнейший. Слава Давшему тебе крепость, слава Венчавшему тя, слава Действующему тобою всем исцеления!

Любовию Христовою уязвився, священнейший, ум вперив зарею Духа, деятельным видением твоим деяние обрел еси, Богоприятне, жертвенник Божественный быв, прося всем Божественнаго сияния.

О, великий и пречудный святителю Христов и чудотворче Спиридоне, Керкирская похвало, всея вселенныя светильниче пресветлый, теплый к Богу молитвенниче и всем, к тебе прибегающим и с верою молящимся, скоропредстательный заступниче! Ты веру православную на Никейстем Соборе посреде отцев преславно изъяснил еси, ты единство Святыя Троицы чудесною силою показал еси и еретиков до конца посрамил еси. Услыши нас грешных, святителю Христов, молящихся тебе, и сильным твоим предстательством у Господа избави нас от всякаго злаго обстояния: от глада, потопа, огня и смертоносныя язвы. Ты бо во временней жизни своей от всех сих бедствий избавлял еси людей твоих: от нашествия Агарян и от глада страну твою сохранил еси, царя от неисцельнаго недуга избавил и многая грешники к покаянию привел еси, за святость же жития твоего Ангелы невидимо в церкви, поющая и сослужащия тебе, имел еси. Сице убо прослави тебе, вернаго Своего раба. Владыка Христос, яко вся тайная человеческая деяния дарова тебе разумети и обличати неправедно живущия. Многим, в скудости и недостаточестве живущим, ты усердно помогал еси, людей убогих изобильно во время глада напитал еси, и иная многая знамения силою в тебе живущаго Духа Божия сотворил еси. Сице и нас не остави, святителю Христов, поминай нас, чад своих, у престола Вседержителя, и умоли Господа, да подаст многих наших грехов прощение, безбедное и мирное житие да дарует нам, кончины же живота непостыдныя и мирныя и блаженства вечнаго в будущем веце сподобит нас, да выну возсылаем славу и благодарение Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Преподобный Пимен многоболезненный сам почти всю жизнь болел. Преподобный Сампсон, странноприимец (27 июня/10 июля).

Святые Косма и Дамиан были братьями. Утвердившись непорочной жизни по закону Господню, Косма и Дамиан получили от Бога дар исцеления и подавали здравие душам и телесам, врачуя всякие болезни и изгоняя злых духов. От избавляли от болезней не столько лекарствами, сколыа Именем Господним, без платы и награды, во исполнение за поведи Христовой: «Даром получили – даром давайте».

святым бессребреникам Косьме и Дамиану, чудотворцам

Святии безсребреницы и чудотворцы, посетит немощи наша: туне прилете, туне дадите нам.

Благодать приимше исцелений, простираете здравие сущим в нуждах, врачеве, чудотворцы преславнии: но вашим посещением ратников дерзости низложите, мир исцеляюще чудесы.

О, чудотворцы славнии, врачеве безмезднии, Космо и Дамиане! Вы, от юности Христа Бога возлюбивше, не врачевания токмо искусство, но паче неоскудную благодать исцеления всяких недугов от Бога прияли есте. Темже и нас, пред честною иконою вашею припадающих, скоро услышите. Юныя дети, вашея помощи во учении книжном просящия, молитвами своими наставите, да вашему житию ревнующе, не земное точию приобрящут, и паче во благочестии и правей вере непрестанно да преспевают. На одре болезни лежащим в человечестей помощи отчаявшимся, к вам же тепле с верою и усердною молитвою прибегающим, исцеление болезней вашим милостивым чудодейственным посещением даруйте: такожде и от лютых недуг во уныние, малодушие и роптание пришедшия, данною вам от Бога благодатию в терпении утвердите и наставите, да уразумеют волю от них Божию святую и совершенную, и причастницы соделаются Божия спасительныя благодати. Всех, к вам усердно прибегающих, от болезней лютых невредимы сохраните, и от внезапныя смерти оградите, и мощным ходатайством вашим к Богу в праве вере тверды соблюдите, во благочестии же преспевающия, да с вами вкупе сподобятся в будущем веце присно воспевати и славити всесвятое и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.

Следует обращаться молитвенно за помощью к мученику Трифону (1/14 февраля), принявшему мученическую кончину ок. 250 года), так как этот святой еще в отрочестве обладал даром исцелять больных.

О, снятый мучениче Христов Трифоне, скорый помощниче всем к тебе прибегающим и молящимся пред святым твоим образом, скоропослушный предстателю! Услыши ныне и на всякий час моления нас, почитающих святую память твою, и предстательствуй о нас пред Господем на всяком месте, ты бо, угодниче Христов, святый мучениче и чудотворче Трифоне, в великих чудесех возсиявый, прежде исхода твоего от жития сего тленнаго молился еси за ны ко Господу и испросил еси у Него дар сей: аще кто в коей либо нужде, беде, печали и болезни душевней или телесней призывати начнет святое имя твое, той избавлен будет от всякаго прилога алаго и якоже ты некогда дщерь цареву, во граде Риме от диавола мучиму, исцелил еси, сице и нас от лютых его козней сохрани во вся дни жития нашего, наипаче же в день последняго нашего издыхания предстательствуй о нас, буди нам тогда помощник, и скорый прогонитель лукавых духов, и к Царствию Небесному предводитель идеже ты ныне предстоиши с лики святых у Престола Божия, моли Господа, да сподобит и нас причастники быти присносущнаго веселия и радости, да с тобою купно удостоимся славити Отца и Сына и Святаго Утешителя Духа во веки веков. Аминь.

Ангелу Хранителю(от лица болящего)

Ангеле Христов святый, к тебе припадая молюся, хранителю мой святый, преданный мне на соблюдение души и телу моему грешному от святаго крещения, аз же своею леностию и своим злым обычаем прогневах твою пречистую светлость и отгнах тя от себе всеми студными делы: лжами, клеветами, завистию, осуждением, презорством, непокорством, братоненавидением и злопомнением, сребролюбием, прелюбодеянием, яростию, скупостию, объедением без сытости и опивством, многоглаголанием, злыми помыслы и лукавыми, гордым обычаем и блудным возбешением, имый самохотение на всякое плотское вожделение. О, злое мое произволение, егоже и скоти безсловеснии не творят! Да како возможеши воззрети на мя, или приступити ко мне, аки ко псу смердящему? Которыма очима, Ангеле Христов, воззриши на мя, оплетшася зле во гнусных делех? Да како уже возмогу отпущения просити горьким и злым моим и лукавым деянием, в няже впадаю по вся дни и нощи и на всяк час? Но молюся ти, припадая, хранителю мой святый, умилосердися на мя грешного и недостойнаго раба твоего (имярек) , буди ми помощник и заступник на злаго моего сопротивника, святыми твоими молитвами, и Царствия Божия причастника мя сотвори со всеми святыми, всегда, и ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

святым семи отрокам во Ефесе: Максимилиану, Иамвлиху, Мартиниану, Иоанну, Дионисию, Ексакустодиану и Антонину

О, пречуднии святии седмочисленнии отроцы, Ефеса града похвало и всея вселенныя упование! Воззрите с высоты небесныя славы на нас, любо- вию память вашу чтущих, наипаче же на младен- цы христианския, вашему заступлению от родителей своих препорученныя: низведите на ня благословение Христа Бога, рекшаго: оставите детей приходить ко Мне: болящия убо в них исцелите, скорбящия утешите; сердца их в чистоте соблюдите, кротостию исполните я, и в земли сердец их зерно исповедания Божия насадите и укрепите, во еже от силы в силу им возрастити; и всех нас, святей иконе вашей предстоящих, мощи же ваша с верою лобызающих и тепле вам молящихся, сподобите Царствие Небесное улучити и немолчными гласы радования тамо прославляти великолепое имя Пресвятыя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

В этой болезни обращаются к апостолу Петру (29 июня/12 июля), у которого Спаситель исцелил «тещу лежащу и огнем жегому».

Первоверховный Апостоле святый Петре, моли милостиваго Бога, да. прегрешений оставление подаст душам нашим.

Яко звезду пресветлую Церковь всегда стяжа тя, Первоверховный Апостоле Петре, чудес твоих многоподаванием просвещаема. Темже зовем Христу: спаси чтущих верою память Твоего Апостола, Многомилостиве.

В ГРУДНОЙ БОЛЕЗНИ

В грудной болезни следует взывать к помощи Димитрия святителя, митрополита Ростовского (21 сентября/4 октбря). Димитрий сам изнемогал от этой болезни и умер от нее

Святой Димитрий, митрополит Ростовский, много трудился для Церкви: благоустраивал храмы, неустанно до конца своей жизни проповедовал слово Божие и написал мн душеполезных книг. Но главным его подвигом явилось ставление жития святых на весь год. Как истинный пасты он сам во всем был образцом благочестия и в то же вр

В наступившем году Церковь молитвенно вспоминает столетие начала богоборческих гонений в Москве. Первой их жертвой в российской столице стал настоятель собора Покрова Божией Матери на Рву протоиерей Иоанн Восторгов, казненный 5 сентября 1918 года. Подсчитано, что в границах современной Москвы стоял 161 православный храм, где служили 204 прославленных Церковью исповедника веры. О них и о других людях, принявших венцы святости в прошлом веке, «ПМ» беседует с секретарем Комиссии по исследованию подвига новомучеников и исповедников и увековечиванию памяти почивших священнослужителей Московской городской епархии при Епархиальном совете Москвы священником Александром Мазыриным.

О чем молиться исповедникам веры ХХ столетия

Часто можно услышать, будто сонм новомучеников возглавляют царственные страстотерпцы. Ведь пик волны репрессий поднялся вслед за их подвигом, да и на иконе новомучеников и исповедников царская семья располагается в центре. Насколько такое суждение верно с церковно-исторической точки зрения?

Как известно, хронологически первое прославление новомучеников было совершено Русской Православной Церковью Заграницей. В канонизационном акте Архиерейского Собора РПЦЗ 1981 года среди сонма новомучеников конкретно была названа только царская семья, а все остальные - в общей форме. Была составлена служба с упоминанием Патриарха Тихона, священномучеников Владимира, митрополита Киевского, и Вениамина, митрополита Петроградского, а также целого ряда других имен, но официального списка не было. Поэтому за пределами России новомученики действительно ассоциировались в первую очередь с царской семьей, что неудивительно: Зарубежная Церковь родилась в 1920-е годы в наиболее монархической части белоэмигрантской среды.

В нашей стране первым из пострадавших от богоборцев был прославлен в 1989 году Патриарх Тихон. Вскоре о новом сонме святых заговорили во весь голос. В 1992 году были прославлены священномученики Владимир Киевский и Вениамин Петроградский, преподобномученица великая княгиня Елисавета Феодоровна и пострадавшие вместе с ними. Собор же новомучеников был прославлен в 2000 году. Тогда же состоялась канонизация императора Николая II и членов его семьи, но в лике страстотерпцев. Поэтому в нашем церковном сознании сонм новомучеников возглавляют святитель Тихон и его преемник - Патриарший Местоблюститель митрополит Крутицкий Петр.

Как вы думаете, почему теперь, почти два десятка лет спустя, в России по-прежнему очень мало знают о новомучениках?

Да, общенародную известность приобрели лишь единицы, например святитель Лука (Войно-Ясенецкий). В его особом почитании есть своя специфика: он был врачом, и молятся ему в первую очередь об исцелении. Поэтому к святителю Луке обращаются особенно часто не только в России, на Украине и в Белоруссии, но даже, например, в Греции: здоровья себе и своим близким хотят все. Но прославлен он все-таки в первую очередь за свое исповедничество, а не за врачебную деятельность.

Думаю, само настроение в нынешней церковной среде не очень располагает к почитанию новомучеников. Своего рода девиз нашего времени - «Без фанатизма». Считается добродетелью быть православным, верующим, но «без фанатизма». А что означает это в буквальном смысле? Слово Θάνατος по-гречески означает «смерть». Фанатик готов отдать жизнь за то, что для него важно, хотя и не всегда это подлинно ценно. Но то, что было дорого новомученикам, действительно является истинной ценностью. Они готовы были за Христа и Православную Церковь пойти на смерть и шли на нее.

- То есть они - фанатики?

Да, православные «с фанатизмом». А мы - «без фанатизма», вот и разница.

- Если человек хочет, чтобы новомученики стали ближе, о чем им молиться?

Об укреплении нашей веры, о стойкости в испытаниях, о готовности пожертвовать всем, вплоть до своей жизни, за истину. То, что смогли совершить новомученики, о том и молиться.

Новомученики Московские - кто они?

Отец Александр, можно ли говорить о сонме новомучеников-москвичей? Как бы вы охарактеризовали их собирательный образ?

Из двух тысяч канонизированных новомучеников можно выбрать тех, которые особым образом связаны с Москвой. Мы знаем, кто был среди них в столице первым. Это известный проповедник, настоятель собора Покрова на Рву на Красной площади протоиерей Иоанн Восторгов. Будучи монархистом, он не скрывал своего отношения к советской власти. Расстреляли его в сентябре 1918 года, когда уже официально был объявлен красный террор. Отца Иоанна можно назвать характерным новомучеником Москвы. Это образованный, активный московский священник, не подстраивавшийся под богоборческую власть. Он имел особую всероссийскую известность - его нельзя ограничивать лишь рамками нашего города.

Особенное место памяти новомучеников - Бутовский полигон. Там среди двадцати тысяч расстрелянных около тысячи церковных людей. Это и священнослужители, и монахи, и старосты, и певчие, и сторожа… Вся церковная Москва и не только: в Бутове расстреливали и арестованных в Подмосковье и даже в соседних областях. Московская область тогда включала, например, часть Рязанской области и некоторых других регионов.

Расстрелянных там мы знаем поименно. Большая часть прославленных Бутовских новомучеников - это священники, служившие в Москве и в Подмосковье. Есть и архиереи во главе с митрополитом Ленинградским и Гдовским Серафимом (Чичаговым). Монашествующие, как, например, последний настоятель Троице-Сергиевой лавры перед ее закрытием - архимандрит Кронид (Любимов). И другие монахи, монахини, миряне - целый сонм подвижников. Те, кто был в Церкви, кто жил ее интересами, а значит, кого преследовала власть. Так было не только в столице, повсеместно была примерно та же картина.

- Можно ли сказать, что особую роль в преследовании церковных людей сыграли их монархические убеждения?

Если смотреть ситуацию 1918 года, то да - первый удар был нанесен по наиболее ярким фигурам, как отец Иоанн Восторгов. А в 1937 году просто тот факт, что ты священник, монах или монахиня, мог быть достаточным для расстрела.

Расскажите, пожалуйста, о базе данных «За Христа пострадавшие», созданной в Православном Свято-Тихоновском гуманитарном университете, где вы преподаете. Какую роль она сыграла при подготовке к церковному прославлению новомучеников и исповедников?

В конце 1980-х годов в Советском Союзе началась реабилитация жертв политических репрессий. Она осуществлялась силами прокуратуры без участия Церкви. Однако родственники репрессированных церковных людей стали обращаться в Патриархию в поисках информации о своих близких. Приходили тысячи писем схожего содержания: дед был священником, в 1937-м арестован, и больше о нем не слышали. В 1992 году по благословению Патриарха Алексия эти обращения передали в Православный Свято-Тихоновский богословский институт. Вскоре появилась возможность проверять и дополнять эту информацию, и под руководством профессора Николая Емельянова была разработана база данных. Ее пополняли не только письма родственников. В начале 1990-х стали публиковаться первые расстрельные списки, например в «Вечерней Москве». Активно действовало общество «Мемориал». Иногда находились энтузиасты среди сотрудников органов. Был случай, когда прокурор прислал нам необходимые материалы по своей области.

Но для системной поисковой работы требовался доступ к первоисточникам, ведь следственные дела хранятся в закрытых ведомственных архивах госбезопасности. По нашим настойчивым просьбам и благодаря ходатайству Патриарха Алексия II в конце 1990-х годов этот доступ мы получили.

Бывало так, что кто-то из студентов или сотрудников отдела новейшей истории Русской Православной Церкви ПСТГУ искал и находил в этой базе информацию о своих родных?

Некоторые из моих коллег имеют близкое родственное отношение к новомученикам. Родной дед нашего ректора, тоже протоиерей Владимир Воробьев, был в числе пострадавших, скончался в заключении в 1940 году. Дед супруги протоиерея Александра Ильяшенко, священник Владимир Амбарцумов, расстрелян на Бутовском полигоне, причислен к лику святых. Конечно, не у всех есть такие личные истории, но в целом эта связь прослеживается.

Голодавшие ни при чем

После первой, еще ленинской, волны репрессий последовала кампанию по изъятию церковных ценностей. Какие специфические особенности сопутствовали ей в нашем городе?

В первые годы советской власти храмы закрывались редко. Удар был нанесен по монастырям, они закрывались с особой жестокостью. Ликвидировали домовые храмы. А приходские церкви в 1920-е годы обычно оставались незакрытыми. Власти приходилось считаться с народными настроениями и лишний раз не настраивать против себя население. В то же время генеральные цели коммунистического руководства были сформулированы совершенно четко. Церковь подлежала ликвидации, вопрос заключался в том, как это сделать оптимально: с наибольшими доходами и с наименьшими издержками для власти.

Изъятие церковных ценностей в 1922 году проходило якобы для спасения голодающих. В действительности же деньги пошли на совсем другие цели. К началу 1920-х годов страна не располагала должным золотым запасом. С 1922 года под руководством Троцкого началась секретная кампания по сосредоточению всех ценностей в единых руках. Драгоценности изымались из дворцов, музеев, закрытых монастырей, из соборов Кремля, даже из хранилищ ВЧК. В ходе этой кампании и разворачивались события по изъятию церковных ценностей. Борьба с голодом здесь была ни при чем. Обратимся к цифрам: из тех средств, которые были изъяты у Церкви, на покупку хлеба ушло около миллиона золотых рублей - ничтожная часть, ведь одни национализированные царские драгоценности тянули на сотни миллионов. Для сравнения: Американская общественная организация помощи (American Relief Administration) предоставила продовольствия на 120 миллионов в пересчете на золотые рубли. Причем это была не правительственная, а благотворительная организация.

Еще в августе 1921 года, когда поступили первые сведения о голоде, Патриарх Тихон сразу же обратился и к народам мира, и к церковным лидерам, в том числе инославным. Помощь была ответом на призыв Патриарха, потому что большевикам никто не верил. Церковь предлагала организовать комитет помощи голодающим, но власти отказывались принимать содействие. Даже когда был пик голода: конец 1921-го - начало 1922 года, Патриарх был готов благословить передачу предметов из драгоценных металлов, камней, но очень просил не трогать священные сосуды. В общей массе драгоценностей они весили крайне мало - несколько процентов, в отличие от массивных окладов икон. Но Троцкий не желал ни с кем договариваться. Поэтому в феврале 1922 года было принято решение об изъятии всех церковных ценностей. С оговоркой, что в храмах может быть оставлен минимум священных сосудов, необходимых для совершения богослужений.

- Так было только в столице?

Нет, повсеместно. Нельзя сказать, что у нас все протекало как-то особенно. Думаю, отличие Москвы было в том, что здесь начали чуть позже, чем в других местах, и учитывали предыдущий опыт. В нашем городе изъятие ценностей планировалось как войсковая операция. Заранее составлялись схемы, где разместить войска. Привлекались части особого назначения. В этом плане Москва отличалась, например, от города Шуи, где без такой подготовки попытались изъять ценности, но народ воспротивился и все закончилось кровопролитием. В столице при изъятии ценностей убитых не было, но были пострадавшие.

- То есть сопротивление все-таки было?

Было сопротивление, было возмущение, но его подавляли - по-своему грамотно. Примерно так же было и в Петрограде, и в других больших городах.